STRALENDE MAMA
TURNAROUND!
In 10 inspirerende weken
naar écht gezond eten en
holistisch leven met je gezin
STRALENDE MAMA
SUPERMELK!
Voedende mama met behoefte
aan meer energie en inspiratie?
Weten hoe je de gezondheid en ontwikkeling 
van je kindje optimaal kunt ondersteunen?
STRALENDE
MAMA DETOX!
Een uniek programma van 10 dagen waarmee je
vol energie, slank, geïnspireerd en vol
zelfvertrouwen de lente tegemoet kunt gaan!
22
dec
2015
0

Zwanger willen worden – voeding en meer

Jij en je partner hebben de knoop doorgehakt: er mag een kindje komen! Een spannende tijd breekt aan. Wat jullie betreft kan het niet snel genoeg gaan: kom maar op met die baby!

Tijdens de zwangerschap zul je van alles moeten doen en laten op voedings- en leefstijlgebied, da’s algemeen bekend. (Maar wát dan, daar is dan weer niet iedereen het over eens. Hint: je leest er een volgende keer meer over). Maar je lichaam voorbereiden op een gezonde zwangerschap en het bouwen van een gezonde baby is nét zo belangrijk. Al staan we daar misschien minder snel bij stil. In onze moderne kennismaatschappij lijken we soms oude wijsheden te vergeten. En dat is jammer, want onze (verre) voorouders wisten wat er nodig was voor een goede vruchtbaarheid en gezonde baby. Je voorbereiden op een zwangerschap, de periode van je zwangerschap en die na de geboorte, vragen om extra aandacht en vooral ook extra voedingsstoffen, van ruim vóór conceptie tot en met de borstvoedingsperiode.

In de jaren ’30 van de vorige eeuw was er een tandarts die op zoek ging naar volken die nog niet met westerse voeding in aanraking waren gekomen. Hij vermoedde dat de tandproblemen die hij in zijn praktijk tegenkwam met industriële voeding te maken hadden. Zijn documentatie van deze traditionele bevolkingsgroepen, hun dieet en hun gezondheid laat zien hoe groot de invloed van voeding op onze gezondheid is. Niet alleen op het gebit, maar bijvoorbeeld ook op de vruchtbaarheid. Veel van deze volken besteedden extra aandacht aan voedings voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd, zwangeren en zogende moeders.
Maar goed, even terug naar vóór de zwangerschap. En even concreet. Je lijf voorbereiden op het bouwen van een baby, hoe pak je het aan?

Detoxen

Voor je zwanger raakt is het belangrijk om gifstoffen en zware metalen zoveel mogelijk uit je systeem te krijgen, zodat je daar straks je kindje niet mee belast. [1] Eet zuiver en écht eten (maar niet veganistisch: dit is niet de tijd voor een sapkuur of puur-plantaardig-weekje. Je mist dan namelijk juist die voedingsstoffen die je nodig hebt om straks een gezond kinderlijfje op te bouwen – daarover straks meer). Laat suiker en koffie voorlopig staan. De ochtend beginnen met lauwwarm citroenwater maakt je spijsvertering wakker en helpt ontgiften. Algen zoals spirulina en chlorella helpen je lichaam zich te ontdoen van zware metalen en andere gifstoffen. Vergeet ook niet je verzorgingsproducten nog even kritisch na te lopen: dump de parabenen en kies het liefst voor volledig natuurlijke producten.

Een goede mondgezondheid is superbelangrijk voor een gezonde zwangerschap. Het blijkt namelijk dat bacteriën in de mondholte en ontstekingen aan het tandvlees serieuze gevolgen kunnen hebben voor jouw eigen gezondheid én die van je kindje tijdens de zwangerschap. Vóór je zwanger wordt zorgen voor een gezonde mond is dus een puik plan. Oil-pulling is een methode waarbij je ongeveer 15-20 minuten olie door je mond spoelt om gifstoffen te onttrekken aan je mond en je lichaam, geïnspireerd op oud ayurvedisch gebruik. [2] Doe je dit met kokosolie, dan doe je je mond een extra plezier: kokosolie werkt namelijk fantastisch tegen bacteriën die gaatjes en ontstoken tandvlees veroorzaken. Een tongschraper (ja, alweer Ayurvedisch gebruik) is ook een handig attribuut bij het ontgiften en gezond houden van je mond. Laat vullingen en tandheelkundige behandelingen zoveel mogelijk vóór de je zwangerschap doen.

Een andere weg waardoor we veel gifstoffen en toxines te verwerken krijgen is de darmflora. Is die uit balans, dan is er vaak sprake van ontstekingen en komen toxines van slechte bacteriën in je bloedbaan terecht. Voor een goede darmflora mijd je suiker en zoetigheid en gebruik je een goed probioticum (zoals Bio-Kult). Eet lekker veel probiotische voeding. Gefermenteerde voedingsmiddelen zoals zuurkool, yoghurt, kefir, kombucha, bieten-kvass of melkzuur-gefermenteerde groenten zitten vol gunstige micro-organismen. En de meesten maak je heel makkelijk zelf – op internet is van alles te vinden over hoe je dat doet! [3]

Chill

Stress heeft een grote invloed op je hele systeem. Een beetje stress is gezond: je hebt een bepaalde hoeveelheid stresshormonen nodig om te kunnen functioneren. Om wakker en alert te zijn, je te kunnen concentreren, je energiek te voelen en je spieren effectief te gebruiken bijvoorbeeld. Maar chronische blootstelling aan teveel stresshormonen (cortisol) brengt ook andere hormonen uit balans, waardoor je cyclus wordt beïnvloed en zelfs je kans om zwanger te worden kan afnemen. Cafeïne en andere oppeppers stimuleren op een onnatuurlijke manier de afgifte van cortisol. Onze huidige leefstijl maakt het er ook niet makkelijker (of natuurlijker) op: maakten we ons vroeger druk om eten, onderdak en de zorg voor de kinderen – nu is er daarnaast de verantwoordelijkheid voor hypotheek, verzekeringen, administratie, belastingaangiftes, afspraken en regelzaken. Eerlijk: als ik het zo opschrijf is mijn zen al ver te zoeken. Ook het gebruik van kunstlicht en computerschermen gooit onze cortisolafgifte in de war. Voor een goede hormoonbalans ga je op tijd naar bed en slaap je voldoende. De dag beginnen met een korte meditatie of yoga-oefening is een heerlijke gewoonte die een groot verschil kan maken voor je stresslevel gedurende de rest van je dag. Om stress te kunnen hanteren is ook magnesium belangrijk. Die neem je het beste op door de huid: trakteer jezelf dus regelmatig op een magnesiumbad of –voetenbadje.

Voeding

Ik schreef het al eerder: onze voorouders namen het bouwen van een baby zeer serieus. Zuiver en écht eten, dus. Maar vooral ook: zorgen voor voldoende voedingsstoffen die nodig zijn voor de opbouw van een gezond lijfje! Het zijn vooral die voedingsmiddelen die rijk zijn aan goede vetten, vitamines A en D en mineralen.

Top 5 superfoods om je voor te bereiden op een zwangerschap:

1. Levertraan. Je oma wist het al. Wij waren het even vergeten, maar levertraan maakt een comeback. En terecht. Levertraan is rijk aan vitamine A, dat superbelangrijk is voor een goede vruchtbaarheid. En vooral: levertraan is van alle voedingsmiddelen het meest rijk aan vitamine D, van het grootste belang voor een goede vruchtbaarheid, een gezonde zwangerschap en goede skeletopbouw. Vitamine D is eigenlijk geen vitamine, maar een hormoon en is voor nog veel meer processen in het lichaam belangrijkl. In Nederland heeft maar liefst 45% van de mannen en 56% van de vrouwen hieraan een tekort. [4] Levertraan bevat de visvetzuren DHA en EPA, die óók weer belangrijk zijn voor een goede vruchtbaarheid en essentieel voor onder andere de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de hersenen van je kindje. Levertraan is by far het meest fantastische superfood voor (aanstaande) moeders en kleine kindjes. (Let er wel op dat je echte levertraan koopt van goede kwaliteit: vaak wordt gewone visolie met toegevoegde vitamines verkocht als levertraan).

2. Viseitjes. De eitjes van de vis zijn een écht vruchtbaarheidssuperfood. Ze zitten ze vol goede vetzuren, vitamine D en B12.

3. Schelpdieren. Schelpdieren zoals mossels, oesters en kokkels zijn rijk aan DHA en EPA, vitamine D en A, mineralen en sporenelementen. Ze zijn rijk aan aminozuren die zorgen voor een toename van geslachtshormonen, die onder andere weer invloed hebben op het libido. Niet voor niets worden oesters van oudsher beschouwd als afrodisiacum!

4. Eidooiers. Niet dat je het wit niet mag eten, hoor. Maar eidooier is toch wel één van de meest fantastische superfoods. Het is rijk aan cholesterol (ja, that’s a good thing!) omega 3-vetten, vitamine A en E en choline, wat belangrijk is voor je vruchtbaarheid, de ontwikkeling van de hersenen en van het zenuwstelsel. De meeste vrouwen krijgen te weinig choline binnen met hun voeding. Het ouderwetse advies om per week niet meer dan 2 eieren te consumeren heeft bij sommigen nog sporen nagelaten, maar geloof me: dagelijks 2 eieren is echt heel oké. En 3 trouwens ook. Ik zeg: ga ervoor. (Wist je dat kwarteleitjes óók als afrodisiacum worden gebruikt?)

5. Maca. Een wortelgewas uit de hoogvlakten van de Andes, dat in Nederland gedroogd in poedervorm wordt verkocht. Het heeft een weeïge, zoete smaak en is een fijne toevoeging in smoothies of yoghurt. Maca helpt je hormonen in balans te raken en ondersteunt op een natuurlijke manier je energieniveau en je libido. Het wordt vaak ingezet als supplement bij vruchtbaarheidsklachten of een onregelmatige cyclus.

Dit artikel verscheen eerder op Kiind.nl, het leukste en fijnste magazine voor de bewuste ouder. Wil je meer weten? Doe dan mee met de Stralende Mama Turnaround of de Stralende Mama Supermelk of neem contact op voor individuele coaching op maat!

30
jun
2015
0

Met een gezonde huid de zomer door? Zo!

Het is weer zomer. Nee, nu echt! En dus is het weer tijd voor de traditionele discussie: to smear or not to smear? Het advies om altijd en overal te smeren blijkt niet zo gezond als gedacht. Chemische zonnebrandmiddelen bevatten een verscheidenheid aan giftige en kankerverwekkende stofjes, en smeren blokkeert de aanmaak van vitamine D in de huid: Vitamine D, dat voor vele processen in het lichaam onontbeerlijk is én waaraan de helft van Nederland al een tekort heeft.

Maar dan? Je moet jezelf toch beschermen tegen de zon? Jawel. Tot op zekere hoogte. Als we kijken naar onze voorouders: die hielden bij tropische temperaturen gewoon een lange middagpauze of siësta en gingen vroeg op voor hun werk in de buitenlucht. Ze droegen kleding en een hoed voor de zon. (Nogal een contrast met de hele dag topless liggen bakken op het strand, niewaar?). Toch kregen ze natuurlijk evengoed behoorlijk wat zonlicht op hun huid. En toch verbrandden ze niet direct, want omdat ze het hele jaar door buiten werkten kreeg hun huid de kans om zich geleidelijk aan te passen aan de toenemende zonkracht in de zomer. Deze onbeschermde blootstelling aan de zon zorgt ook meteen voor de nodige vitamine D-aanmaak in de huid.

Nu is er behalve die opgebouwde zontolerantie nog iets anders dat maakte dat onze voorouders nét wat beter bestand waren tegen de zon dan wij nu zijn. Een factor die al decennia lang ernstig over het hoofd wordt gezien, waar het huidverzorging betreft: namelijk wat je in je mond stopt! Je opa en diens voorouders aten echt eten: volle melk (veelal rauw zelfs), roomboter, mergpijpen, zelfgemaakte bouillon, groenten en fruit van het seizoen. Ze dronken water (ja, water. Red Bull telt niet.) Maar waarin verschilt dat ‘echte’ eten dan vooral met wat de gemiddelde Nederlander nu naar binnen werkt? Onder andere in vetten: je voorouders aten gewoon verzadigd vet (waarom dat ook alweer zo belangrijk is lees je hier). En laat dat nou ontzettend goed zijn voor je huid! Ook enkelvoudig onverzadigde vetten zoals avocado en olijfolie houden je huid in topconditie: die bevatten vaak ook nog vitamine E, de ultieme vitamine voor je huid. Onze voorouders dronken water, en gooiden nog echte botten in de soep. De zouten en mineralen uit die echte soep hielpen bij het gehydrateerd houden van het lichaam. Het is de roep van menig dagcreme: kijk mij eens hydraterend zijn! Leuk, maar wanneer je geen water in je lichaam giet zet het weinig zoden aan de dijk. Hydrateren moet vooral van binnenuit komen. En dat werkt: een goed gehydrateerde huid verbrandt minder snel en wordt makkelijker bruin (lees: past zich makkelijker aan aan de zon). Verse groenten van het seizoen zitten in de zomer boordevol carotenen (stofjes die je huid onder andere zijn bruine kleurtje geven): groene bladgroenten, worteltjes, tomaten. Komkommers ook bijvoorbeeld, en die werken dan weer fantastisch hydraterend. Nou, dat dus: allerlei dingen die tegenwoordig vaak niet meer volop aanwezig zijn in ons dieet. En behalve wat ze wél aten, zijn er ook dingen die onze voorouders niet aten. Transvetten bijvoorbeeld. En de grote hoeveelheden meervoudig onverzadigde vetten die ons door het ondervoedinscentrum aangeraden wordt. Vetten die de gezondheid van de huid ondermijnen, en haar gevoelig maken voor ontstekingen. Ook de enorme hoeveelheden suiker en snelle koolhydraten die we tegenwoordig vaak naar binnen werken onttrekken vocht aan de huid en maken ontstekingsgevoelig.

Enfin, een gezonde huid kan zichzelf beter beschermen tegen de zon: wordt makkelijker bruin en verbrandt minder snel. Behalve met echt eten kun je eventueel nog een extra handje helpen met supplementen, als de zon eraan komt. Nog even op een rijtje: waar let je op?

  • eet volop groene bladgroenten, worteltjes en tomaten. Een supplement met verschillende carotenen kan een goede aanvulling zijn op zonnige dagen. Daarnaast gebruiken wij hier in huis ook extra astaxanthine (meer over astaxanthine lees je hier).
  • eet voldoende vetten: verzadigd, enkelvoudig onverzadigd en omega 3. Dus lekker aan de roomboter, vette vis, avocado’s, kokosolie, olijfolie en noten. Laat het vetrandje aan je vlees en het vel op je kip! Ter aanvulling kun je extra visoliecapsules nemen.
  • hydrateer voldoende: drink water, zelfgetrokken bouillon, kokoswater (ook heerlijk in de blender met zomerfruit!). Eet komkommer bestrooid met wat keltisch zeezout, watermeloen of bijvoorbeeld radijs.
  • vitamine E kan je halen uit oa noten en avocado’s, maar kan ook eventueel worden aangevuld uit supplementen.
  • laat suiker, koffie en foute fetten staan.
  • insmeren met kokosolie geeft ongeveer een factor 6, is gifvrij en bovendien een weldaad voor je huid.
  • bouw het rustig op. (Kom je in de lente niet vaak buiten, dan kan een zonnebankkuurtje goed van pas komen om alvast wat bescherming op te bouwen. In de meeste zonnestudio’s kunnen ze je hierover goed en professioneel adviseren).

Bovenstaande tips leggen de basis voor een gezonde huid die zichzelf optimaal kan aanpassen aan de zon. Volg ze op en je zult zien dat je minder snel verbrandt en makkelijker bruin wordt. Daarnaast zorg je natuurlijk dat je rustig opbouwt en, afhankelijk van je huidtype, op tijd de schaduw opzoekt, kleding draagt of een hoed op je hoofd zet. Voor ons gezin werkt het in combinatie met kokosolie voldoende om onze velletjes gezond te houden. Mocht het toch voorkomen dat er meer nodig is, gebruik dan een natuurlijke zonbescherming op basis van mineralen.

En nu: lekker vitamine D aanmaken everyone!! :D

31
mrt
2015
0

7 redenen om NU een knuffel uit te delen

Een korte blogpost deze keer, met een korte (maar fijne :)) boodschap: Knuffelen is gezond! Dat weet en voelt iedereen. Tenminste… voor sommigen is dat concept nog wel wat vaag. Daarom deze post: er zijn namelijk óók heel eenduidige fysieke redenen voor te vinden! Onder invloed van menselijke aanraking maakt ons lichaam het hormoon oxytocine aan. Ook bijvoorbeeld tijdens het vrijen: tijdens een orgasme is er een enorme piek van oxytocine in de hersenen. Hieronder vind je 7 redenen om zsm een knuffel uit de delen! Lees verder

14
mrt
2015
0

Waarom borstvoeding niet genoeg is

Ik weet dat ik me met deze titel waarschijnlijk nogal wat op de hals haal. Nu ben ik niet vies van een beetje controverse, en natuurlijk hád ik een minder provocerende titel kunnen verzinnen… maar als ik eerlijk ben: er is niets van overdreven. Laat in ieder geval duidelijk zijn dat ik absoluut van mening ben dat geen enkel alternatief beter is dan borstvoeding. Ever. Maar het is mijn passie om bij te dragen aan het gezond opgroeien van de volgende generatie, en wat ik hier wil delen is daarin een vitale schakel. Hieronder zal ik je proberen uit te leggen waarom ik zo overtuigd ben van de stelling in de titel van dit blog. Lees verder

Nieuw:

Stralende ADHD-ouders

Hoe help ik mijn kind met ADHD (lees ook: mijn kind met ODD, ASS, mijn prikkelgevoelige of temperamentvolle kind)? Ik wil liever geen medicatie geven, maar wat kan ik dán doen? De facebookgroep ‘Stralende ADHD-ouders’ is een initiatief van Superfoodmama, een online platform waar ouders van kinderen met ADHD en aanverwant gedrag steun en inspiratie vinden en hun ervaringen kunnen delen. Ben jij, of ken jij een mama of papa van een kind met ADHD (of ADD, ODD, ASS, sensorische integratieproblemen, prikkelgevoelig of temperamentvol kind)? Wees welkom. Klik hier en kom erbij!