STRALENDE MAMA
TURNAROUND!
In 10 inspirerende weken
naar écht gezond eten en
holistisch leven met je gezin
STRALENDE MAMA
SUPERMELK!
Voedende mama met behoefte
aan meer energie en inspiratie?
Weten hoe je de gezondheid en ontwikkeling 
van je kindje optimaal kunt ondersteunen?
STRALENDE
MAMA DETOX!
Een uniek programma van 10 dagen waarmee je
vol energie, slank, geïnspireerd en vol
zelfvertrouwen de lente tegemoet kunt gaan!
31
Mar
2015
1

7 reasons to hug someone right now!

A short blog post this time, with a short (but wonderful :)) message: hugging is healthy! Well, everybody knows that. Or feels that. But then, for some, it is still quite a vague statement. Wich is why I want to share this with you: because there are also very clear physical reasons why it is extremely healthy. Under the influence of human touch, our body produces the hormone oxytocin. Also for example when making love: during an orgasm the brain is literally flooded with oxytocin. Beneath you will find 7 reasons to give someone a hug asap! Read More

14
Mar
2015
0

Why breastfeeding is not enough

English

Ik weet dat ik me met deze titel waarschijnlijk nogal wat op de hals haal. Nu ben ik niet vies van een beetje controverse, en natuurlijk hád ik een minder provocerende titel kunnen verzinnen… maar als ik eerlijk ben: er is niets van overdreven. Laat in ieder geval duidelijk zijn dat ik absoluut van mening ben dat geen enkel alternatief beter is dan borstvoeding. Ever. Maar het is mijn passie om bij te dragen aan het gezond opgroeien van de volgende generatie, en wat ik hier wil delen is daarin een vitale schakel. Hieronder zal ik je proberen uit te leggen waarom ik zo overtuigd ben van de stelling in de titel van dit blog.

Vitamine D tekort

Laat ik beginnen te zeggen dat het grootste deel van zowel de reguliere als alternatieve artsen en zorgaanbieders het met me eens is. Ja? Ja. Het advies is immers om je borstgevoede baby vanaf het begin vitamine D bij te geven, omdat moedermelk hiervan te weinig bevat? Inderdaad heeft meer dan 50% van de Nederlandse vrouwen naar reguliere maatstaven een tekort aan vitamine D. En laat je kindje die vitamine nu ont-zet-tend hard nodig hebben, en dus zwangere en voedende mama’s een nog veel grotere kans op tekorten hebben. De hoeveelheid vitamine D in de borstvoeding is afhankelijk van de voorraad van de moeder, en dus zal dit in de meerderheid van de gevallen niet voldoende zijn. Maar wanneer je borstvoeding geeft, heb je niet alleen vitamine D nodig voor het functioneren van je eigen lichaam, maar ook om je kindje via de borstvoeding van voldoende vitamine D te voorzien. En een kindje gebruikt nogal wat, want vitamine D speelt onder andere een belangrijke rol bij de opbouw van zijn botten. En die groeien als kool! En als meer dan de helft van de vrouwen voor zichzélf al een tekort heeft, kun je je voorstellen dat het percentage vrouwen dat daarnaast melk aanmaakt met óók nog voldoende vitamine D voor haar baby erg klein is. Vandaar dus het advies van vrijwel alle zorgaanbieders, regulier én alternatief, om je borstgevoede baby vitamine D bij te geven. Schijf-van-vijf-1Maar… dat zou toch in de natuur niet hóeven? Nee. Dat zou niet hoeven, zou je zeggen. In een natuurlijke situatie. Maar natuurlijk is onze situatie allang niet meer. Wij zijn namelijk vergeten hoe we moeten eten. Voedingsmiddelen met vitamine D (en de stoffen die daarmee in het lichaam samenwerken, zoals vetten, mineralen, vitamine A en K) bevinden zich namelijk vooral in dierlijke producten. En dan met náme in het vet. Pardon? Dierlijke vetten, zeg je? Ieuw! Het ondervoedingscentrum heeft ons tenslotte geleerd dat (verzadigde) dierlijke vetten afkomstig zijn van de duivel zelf? Weg met de roomboter, koop magere melk in plaats van volle! Wees matig met ei, snijd het vetrandje van je vlees, trek het vel van je kip! Met deze adviezen ondervoeden we niet alleen onszelf, maar ook onze kinderen. (Lees hier meer over het belang van vet).

Wat je weten moet

Vitamine D bestaat in 2 varianten. vitamine D3 of cholecalciferol: de natuurlijke variant die je vindt in dierlijke producten en die bij mensen in de huid wordt aangemaakt onder invloed van zonlicht; en vitamine D2 of ergocalciferol, de synthetische en variant die wordt geïsoleerd uit bestraalde vetten. Vitamine D3 is het effectiefst en het natuurlijkst. Je kunt die halen uit een supplement, maar nóg beter is het om zoveel mogelijk uit voeding te halen. De rijkste bekende voedingsbron van vitamine D is (jawel) good old levertraan. Niet voor niets tot voor kort gebruikelijk om je kinderen te geven wanneer de ‘r’ in de maand is. Waarom deze praktijk ooit uit de gratie is geraakt mag Joost weten. In de zomermaanden maak je zoals gezegd ook vitamine D aan in de huid, maar alleen wanneer je enige tijd onbeschermd in de zon bent. Buiten de zomermaanden is de zon daarvoor op onze breedtegraad niet sterk genoeg, en zijn we dus aangewezen op voeding en supplementen. Voeding rijk aan vitamine D:

  1. Levertraan (let op: vaak wordt bewerkte visolie met toegevoegde vitamines verkocht als levertraan. Dit is niet hetzelfde. Echte levertraan bevat alleen visleverolie met de daarin van nature aanwezige vitamine D en A, in een enkel geval met wat toegevoegde vitamine E als anti-oxidant)
  2. Vette vis (zoals haring, makreel, sprot, zalm of sardines)
  3. Eidooiers
  4. Roomboter
  5. Runderlever en ander orgaanvlees (van buiten levende dieren)
  6. Varkensvet, zoals spek of reuzel (van buiten levende varkens)

Hoeveel heb je nodig?

De hoeveelheid vitamine D die standaard wordt aanbevolen is 400 IE voor kinderen, zwangeren en ouderen. Dat komt overeen met 10mcg. Recente onderzoeken lijken echter uit te wijzen dat dat wat weinig is. Zo wees Fins onderzoek uit dat het supplementeren van baby’s met 2000 IE gedurende hun eerste levensjaar het risico op diabetes type 1 terugbracht tot bijna 0. Bij onze voorouders en ook in huidige jager-verzamelaarsculturen is het gehalte aan vitamine D in het bloed vele malen hoger dan bij ons, zelfs veel hoger nog dan wat naar westerse normen als ‘optimaal’ wordt beschouwd.  Het Vitamin D Council, een onafhankelijke organisatie die zich tot doel stelt eerlijke informatie en de nieuwste inzichten omtrent vitamine D toegankelijk te maken, stelt de aanbevolen dosis voor baby’s bijvoorbeeld op 1000 IE of 25 mcg. De maximaal veilige dosis wordt gesteld op 2000 IE of 50 mcg, dezelfde dosis als de baby’s in het Finse onderzoek kregen. Voor zwangere vrouwen en voedende mama’s ligt de ideale dosis nog een stuk hoger. Om een borstgevoede baby gemiddeld 800 IE (20 mcg) aan vitamine D te bieden, moet de moeder zelf 6400 IE binnnenkrijgen. De richtlijn van het Vitamin D Council voor voedende moeders is dan ook, dat wanneer je als moeder 6000 IE (150 mcg) aan vitamine D binnenkrijgt, het niet nodig is je baby vitamine D bij te geven. Conclusie van dit verhaal: Wil je goed voor jezelf en je kindje zorgen, dan geef je niet alleen je kindje maar ook jezelf (flink) extra vitamine D. Zo natuurlijk mogelijk, en dus waar dat kan uit echte voeding; indien nodig aangevuld met een vitamine D3-supplement. Krijg jij voldoende D binnen (>6000 IE of 150 mcg), dan hoef je je kindje niets extra’s te geven. Let je niet op je eigen voeding, dan heeft je kindje ongeveer 1000 IE (25 mcg) nodig. Wil je meer weten over hoe je optimaal voor je eigen lijf en dat van je kindje zorgt tijdens de borstvoedingsperiode? Lees dan eens over de Stralende Mama Supermelk, één van de online groepsprogramma’s van Superfoodmama.   Meer lezen? https://www.vitamindcouncil.org/further-topics/vitamin-d-during-pregnancy-and-breastfeeding/ http://www.westonaprice.org/health-topics/cod-liver-oil-basics-and-recommendations/ http://www.sciencedaily.com/releases/2014/06/140606184845.htm http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11705562

Nieuw:

Stralende ADHD-ouders

Hoe help ik mijn kind met ADHD (lees ook: mijn kind met ODD, ASS, mijn prikkelgevoelige of temperamentvolle kind)? Ik wil liever geen medicatie geven, maar wat kan ik dán doen? De facebookgroep ‘Stralende ADHD-ouders’ is een initiatief van Superfoodmama, een online platform waar ouders van kinderen met ADHD en aanverwant gedrag steun en inspiratie vinden en hun ervaringen kunnen delen. Ben jij, of ken jij een mama of papa van een kind met ADHD (of ADD, ODD, ASS, sensorische integratieproblemen, prikkelgevoelig of temperamentvol kind)? Wees welkom. Klik hier en kom erbij!